Page 29 - Ordu Çalıkuşu (Eylül 2023)
P. 29

İLKOKUL BİRİNCİ SINIF
                   ÇOCUKLARINDA
               KARŞILAŞILABİLECEK

                        SORUNLAR



                 Çocuk okula gitmek istemeyebilir.
                 Okula  yeni  başlayan  çocuklarda  görülen
          okul  korkusu  anneden  ayrı  kalma  korkusuyla  ilgi-
          lidir. Çocuğun anneden ayrı kalma korkusu ile olu-
          şan belirtileri şımarıklık, ilgi çekme arzusu ya da sizi
          kızdırmak için yapılan davranışlar gibi yanlış yorum-
          lamaktan  kaçının.  Çocuğunuz  eğer  okula  gitmeyi
          reddediyorsa;  sakinleşmesi  için  evde  kalış  süresini
          arttırmak gerilimini azaltmaz, aksine artırır. Evde kal-     Çocuğunuzla duyguları hakkında konuşun.
          masına ne kadar izin verirseniz okula dönüş de o ka-  Çocuğunuzun okulla ilgili olumsuz duygularını red-
          dar güçleşecektir. Bu yüzden neden gitmek isteme-    detmeyin.  Bu  duyguların  normal  olduğunu  çocu-
          diğini araştırın, onun ve kendinizin gün içinde neler   ğunuza belirtin. Çocuğunuzun okula başlaması sizi
          yapacağını  konuşun,  okula  gitmeyi  daha  eğlenceli   de heyecanlandırmıştır. Bu duygularınızın bir kısmını
          hale getirecek şeyler planlayın ve mutlaka durumu    çocuğunuzla paylaşabilirsiniz ama çok açık bir şe-
          öğretmeni ile paylaşıp destek alın. Çıkabilecek uyum   kilde kendi duygularınızı anlatırsanız, çocuğunuzun
          sorunlarını anlayışla karşılayın.                    endişelerini arttırabilirsiniz.
                 Öğrenmede zorluk çekebilir. Mahcubiyet,               Okula  başlama  ile  ilgili  duyguları  abart-
          öfke  hatta  suçlanma  psikolojisine  girmemesi  için   mamaya çalışın. Çocuğunuza okulda ne kadar iyi
          öğretmenle işbirliği yapın, rehberlik uzmanı ile görü-  vakit geçireceğini, okulun ne kadar harika bir yer ol-
          şün. Arkadaşının eşyasını alabilir. “Ben ve başkaları”   duğunu aşırı coşkulu bir biçimde anlatmayın. Okula
          anlayışı 8 yaşından sonra gelişir. Onu yargılamadan,   başlamanın başlangıçta ona zor gelebileceğini ama
          ayıplamadan bu alışkanlığından vazgeçirmeye çalı-    zaman  içinde  okula  alışabileceğini,  okulda  öğret-
          şın.                                                 menleri ve arkadaşları ile birlikte vakit geçirmekten
                 Tırnak yeme alışkanlığı olabilir. Bu davra-   mutluluk  duyacağını  normal  bir  duygu  tonu  içinde
          nış taklit veya zorlanma durumlarda ortaya çıkmak-   açıklayın.
          tadır. Farklı rahatlama yöntemleri öğretin. Öfke gibi        Onu  konuşturun.  Bazı  çocuklar,  okuldan
          duygularını ifade etmesine izin verin.               eve döndükleri zaman okul konusunu konuşmak is-
                 Saldırgan davranışlar gösterebilir. Sorunu    temeyebilirler. Okuldaki yaşantılarını kendilerine sak-
          kabullenin. Sabırlı ve kararlı olup çocuğun kaygılarını   lamaktan hoşlanabilirler. Onunla sohbet ederek ço-
          azaltacak yollar bulmaya çalışın.                    cuğunuzun konuşmasını sağlayabilirsiniz. Ona kendi
                 Kendine güvensizlik duygusu yaşayabilir.      çocukluğunuzla ilgili öyküleri anlatıp, konuşması için
          İçe kapanıklık, kendini ifade etmekte zorlanma, ke-  zemin  hazırlayabilirsiniz,  anılarını  sizinle  paylaşma-
          narda kalma duygularını yaşayabilir. Böyle durumlar-  sında bir sakınca olmadığını anlayınca rahatlayacak-
          da çocuğunuzun olumlu davranışlarını övün ve onu     tır. Okuldaki dünyasını eve taşımaktan hoşlanacaktır,
          yüreklendirin.  Güvenebileceği  iyi  bir  arkadaş  edin-  olumlu bir etki yaratacaktır.
          mesini sağlayın.                                             Ödevleriyle  ilgilenin.  Büyükler,  çocukların
                 Sol elini kullanmayı isteyebilir. Bu durum-   ev ödevleriyle ilgilenince onların çalışma isteği artar.
          da çocuğunuzu asla zorlamayın. Çalışma mekanını,     Anne ya da babasıyla birlikte sorunların üstesinden
          oturma yeri ve kullandığı araçları solaklara uygun şe-  gelmek hoşlarına gider. Veli, ev ödevini yapan çocu-
          kilde dizayn edip bu konuda hassas olun.             ğa bir çeşit yol gösterici gibi davranmalıdır. Çocuk
                 Okuma  yazmayı  öğrenen  çocuklar.  Sıkı-     ödevlerini kendisi yapmalıdır.
          labilir,  derse  ve  okula  ilgisini  kaybedebilir.  Genelde      Kısaca özetlenirse…
          okumayı öğrenen, yazmayı öğrenememiştir. Aile ne             Tek  yapılması  gereken;  Ona  olan  sevgi-
          yapmalı? Okuma becerisini abartmadan, yazma be-      nizi gösterin. Ona kendisinden ne kadar memnun
          cerisini ihmal etmemelidir. Öğretmenle işbirliği yapa-  olduğunuzu,  onun  anne  babası  olmaktan  mutluluk
          rak seviyesine uygun ödevler yapmasını sağlayın.     duyduğunuzu anlatın. Onu ne kadar çok sevdiğinizi
                 Okul  için  yaptığınız  hazırlıklara  çocuğu-  duymak daima çocuğunuza güven verecektir.
          nuzu da katın. Çantasının, okul kıyafetlerinin hazır-        Her çocuğun kullanma kılavuzu  farklıdır
          lanmasında çocuğunuzun da katkısı bulunsun.          ama hepsinin anahtarı  sevgi ve ilgidir.

                                                                                       ordu.meb.gov.tr       29
   24   25   26   27   28   29   30