Page 62 - Ordu Çalıkuşu (Mart 2013)
P. 62
Eğitim Kenti Ordu’muzda
BAĞIMLILIK İLE MÜCADELE
Bağımlılık Diye Nitelendirdiğimiz Zararlı
Alışkanlıklar Nelerdir?
Halime Macit Başlıklar halinde; tütün, alkol, madde ve tek-
Psikolojik Danışman noloji şeklinde sıralayabiliriz. Bunların dışında ayrı
bir başlık altında davranışsal bağımlılık dediğimiz
düzenli ve dengeli beslenmeme, hareketsiz yaşam
tarzı, kumar alışkanlığı, televizyon ve internet alış-
kanlığından da bahsetmek gerekmektedir.
amanın çok hızlı ilerlediği, bilim ve teknolojinin Kime Bağımlı Deriz?
durdurulamaz hızla geliştiği günümüzde, ya- Eğer kişi maddeyi artırıyorsa; yoksunluk be-
Zşanan memnuniyet verici gelişmeler birtakım lirtisi (depresyon-kramp) yaşıyorsa; madde alınması
sorunları da beraberinde getirmiştir. Geleceğimizin ile rahatlıyorsa; ruhsal, bedensel ve sosyal zarar ya-
teminatı olan çocuk ve gençlerimizi tüm bu gelişme- şıyorsa; sorumluluklarını ihmal ediyorsa kişi bağımlı-
lerin arasında gerekli bilgi, beceri ve yeterlilikle do- dır.
natılmış hale getirebilmek; onları olumsuzluklardan, Başlama nedenlerine bakacak olursak; merak, arka-
kötü davranışlardan ve tehlikeli bağımlılıklardan ko- daş baskısı, sorunlarına çözüm aramak ve sorunlar-
rumak da asli görevlerimiz arasındadır. Son yıllarda dan uzaklaşmak isteği, farklı gözükme isteği, beğeni
zararlı ve bağımlılık yapıcı maddeleri kullanan çocuk toplama ve bir gruba ait olma isteği, kendini soyut-
ve gençlerimizin sayısı giderek artmaktadır. Risk, gi- layıp eğlenmek.
derek büyümektedir ve sadece gençlerimizi ve ye- Bağımlılığın Önlenmesi ve Bağımlılıkla
tişkinleri değil tüm toplumu etkilemektedir. Mücadelede Biz Eğitimcilere Düşenler;
Peki Nedir Bağımlılık? Madde bağımlılığı ve diğer tüm zararlı alış-
Kişinin kullandığı maddeyi birçok kez bırak- kanlıklar, sadece sağlık değil adalet, güvenlik ve
ma girişiminde bulunmasına rağmen bırakamaması, daha da önemlisi eğitim gibi birçok alanı ilgilendiren
giderek madde dozunu arttırması, kullanmayı bırak- bir sorundur. Dolaylı ve direkt etkilenen bir alan ola-
tığı zaman yoksunluk belirtilerinin ortaya çıkması, rak eğitimde kullanımını önlemek; ilk olarak eğitimde
zararlarını görmesine rağmen madde kullanmayı alınacak önlemlerle mümkün olabilecektir. Eğer biz
sürdürmesi, zamanının büyük bir bölümünü madde eğitimciler, eğitim kurumlarımızda madde kullanımını
arayarak geçirmesidir. (Ögel, 2001:17) Bağımlılık, ki- zamanında tespit edebilirsek ve önleme program-
şinin kullandığı madde üstünde kontrolünü kaybet- larımızı işler hale getirebilirsek, örnek rol modeller
mesi ve onsuz bir yaşam sürdürememeye başlama- olabilirsek, ileride oluşabilecek bağımlılıkları başla-
sıdır. madan önlemiş olabiliriz.
62 #eğitimkentiORDU