Page 62 - Ordu Çalıkuşu (Mart 2013)
P. 62

Eğitim Kenti Ordu’muzda

                               BAĞIMLILIK İLE MÜCADELE









                                                                        Bağımlılık Diye Nitelendirdiğimiz Zararlı
                                                                                Alışkanlıklar Nelerdir?
             Halime Macit                                                 Başlıklar halinde; tütün, alkol, madde ve tek-
             Psikolojik Danışman                                   noloji  şeklinde  sıralayabiliriz.  Bunların  dışında  ayrı
                                                                   bir  başlık  altında  davranışsal  bağımlılık  dediğimiz
                                                                   düzenli ve dengeli beslenmeme, hareketsiz yaşam
                                                                   tarzı,  kumar  alışkanlığı,  televizyon  ve  internet  alış-
                                                                   kanlığından da bahsetmek gerekmektedir.
                  amanın çok hızlı ilerlediği, bilim ve teknolojinin             Kime Bağımlı Deriz?
                  durdurulamaz  hızla  geliştiği  günümüzde,  ya-         Eğer kişi maddeyi artırıyorsa; yoksunluk be-
             Zşanan  memnuniyet  verici  gelişmeler  birtakım      lirtisi (depresyon-kramp) yaşıyorsa; madde alınması
             sorunları  da  beraberinde  getirmiştir.  Geleceğimizin   ile rahatlıyorsa; ruhsal, bedensel ve sosyal zarar ya-
             teminatı olan çocuk ve gençlerimizi tüm bu gelişme-   şıyorsa; sorumluluklarını ihmal ediyorsa kişi bağımlı-
             lerin arasında gerekli bilgi, beceri ve yeterlilikle do-  dır.
             natılmış hale getirebilmek; onları olumsuzluklardan,   Başlama nedenlerine bakacak olursak; merak, arka-
             kötü davranışlardan ve tehlikeli bağımlılıklardan ko-  daş baskısı, sorunlarına çözüm aramak ve sorunlar-
             rumak da asli görevlerimiz arasındadır. Son yıllarda   dan uzaklaşmak isteği, farklı gözükme isteği, beğeni
             zararlı ve bağımlılık yapıcı maddeleri kullanan çocuk   toplama ve bir gruba ait olma isteği, kendini soyut-
             ve gençlerimizin sayısı giderek artmaktadır. Risk, gi-  layıp eğlenmek.
             derek büyümektedir ve sadece gençlerimizi ve ye-            Bağımlılığın Önlenmesi ve Bağımlılıkla
             tişkinleri değil tüm toplumu etkilemektedir.               Mücadelede Biz Eğitimcilere Düşenler;
                           Peki Nedir Bağımlılık?                         Madde bağımlılığı ve diğer tüm zararlı alış-
                    Kişinin kullandığı maddeyi birçok kez bırak-   kanlıklar,  sadece  sağlık  değil  adalet,  güvenlik  ve
             ma girişiminde bulunmasına rağmen bırakamaması,       daha da önemlisi eğitim gibi birçok alanı ilgilendiren
             giderek madde dozunu arttırması, kullanmayı bırak-    bir sorundur. Dolaylı ve direkt etkilenen bir alan ola-
             tığı  zaman  yoksunluk  belirtilerinin  ortaya  çıkması,   rak eğitimde kullanımını önlemek; ilk olarak eğitimde
             zararlarını  görmesine  rağmen  madde  kullanmayı     alınacak önlemlerle mümkün olabilecektir. Eğer biz
             sürdürmesi, zamanının büyük bir bölümünü madde        eğitimciler, eğitim kurumlarımızda madde kullanımını
             arayarak geçirmesidir. (Ögel, 2001:17) Bağımlılık, ki-  zamanında  tespit  edebilirsek  ve  önleme  program-
             şinin kullandığı madde üstünde kontrolünü kaybet-     larımızı  işler  hale  getirebilirsek,  örnek  rol  modeller
             mesi ve onsuz bir yaşam sürdürememeye başlama-        olabilirsek,  ileride  oluşabilecek  bağımlılıkları  başla-
             sıdır.                                                madan önlemiş olabiliriz.

             62      #eğitimkentiORDU
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67