Page 54 - Ordu Çalıkuşu (Mayıs 2022)
P. 54
DÜŞÜNEN
MAKİNELER
VE EĞİTİM
Şamil Türkkan
Akkuş İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü Özel Büro
20. yüzyılda “Makineler düşünebi- tedir. Eminiz ki; bir gün ebeveyn-öğrenci
lir mi?” sorusundan yola çıkılarak bir fikir ilişkisini analiz ederek ebeveynlerin olum-
olarak ortaya çıkan yapay zeka, bilgisayar suz tutumları karşısında onları uyaran yapay
işlemcileri ve grafik kartlarının çekirdek sa- zeka destekli koç kameralar, özel gereksi-
yılarının artmasıyla 21. yüzyılın en önemli nimli öğrencilerin ellerinden tutarak temel
kavramlarından biri haline gelmiştir. İnsan becerileri kazandıran robotlar veya sonsuz
beyni referans alınarak geliştirilen derin öğrenme kapasitesine sahip ve literatür ta-
öğrenme algoritmaları da artan çekirdek rayabilen öğretmen robotlar evlerimizde
sayılarına paralel bir şekilde yapay zekayı yer alarak eğitim sürecinin farklılaştırılma-
manşet haline getirmiştir. sına katkı sağlayacaktır. Ve yine eminiz ki;
öğrencilerin yüz verilerinden yola çıkarak o
Evrensel yazılım perspektiftine ba- günki duygusal hallerini analiz eden yapay
kıldığında, yapay zekanın giderek önem zeka destekli kameralar, çıkan olumsuz so-
kaybetmeyeceği hatta 21. yüzyılın tema- nuçları rehber öğretmenlere ileterek eğiti-
sı olacağı aşikardır. Günümüzde özellikle min okul kısmında yerini alacaktır.
askeri teknolojilerde, sağlık ve veri analizi
sektörlerinde ön planda olan yapay zeka- Tüm bunlardan yola çıkılarak yapay
nın diğer alanlarda da kendini belirgin bir zekanın bazen öğretmen, bazen ebeveyn ve
şekilde hissettireceği tahmin edilmesi zor bazen de çocuğun başını okşayabilecek bir
olmayan bir gerçektir. Bu alanlardan biri de el olabileceği sonucuna ulaşılabilmektedir.
evrenin şekillenmesinde en önemli yerler- Teknoloji geçmiş zamanın her dilimini şe-
den birini tutan eğitim sektörü olacaktır. killendiren ve gelecekte de şekillendirme-
ye devam edecek olan, evrensel geçerliliğe
Aile ile başlayan, öğretmenle devam sahip önemli bir unsurdur. Teknolojiye ayak
eden ve öğrenciyle sonuçlanan eğitim sü- uydurmak, muasır medeniyetlerden geride
recini farklılaştırabilmek, eğitimin niteliğini kalmamak adına önemli bir fiil haline gel-
artırmak açısından önemli bir ihtiyaç hali- miştir. Bugünün teknolojisi de bizlere yapay
ne gelmektedir. Tam da bu noktada yapay zekaya gerekli önemi vermezsek gelecekte
zeka, bizlere pozitif bir gelecek vadetmek- yer alamayacağımızı göstermektedir.
54 #eğitimkentiORDU