Page 71 - Ordu Çalıkuşu (Temmuz 2022)
P. 71
1839 Tanzimat Fermanı’nın yayım- lı yerine dubleks, tam yerine ful vb. deme-
lanmasından itibaren yabancı ülkelere eği- lerinin tek nedeni olarak Türkçemizin gü-
tim için giden birçok aydınımızın gittikleri zelliklerinin farkında olmamaları ve hâlâ
ülkelerin dillerini kullanmaları ve Batı hay- yıllardır süren yabancı hayranlığını göste-
ranlığını üzerlerinden atamamaları, ya- rebiliriz.
bancı sermayenin ülkemize girmesiyle ya- Peki, bu durumu ortadan kaldırmak ve in-
bancı toplumlarla olan ilişkilerin artması sanlarımızın kendi dillerinin güzelliklerinin
gibi nedenlerin etkisiyle 19.yy’dan itibaren farkına varması için neler yapmalıyız? İşte
Türk dili Fransızcanın etkisi altında kalmış- bu önemli sorunun bana göre cevabı ba-
tır. Servet-i Fünûn ve Fecr-i Ati Edebiyatı sittir: Dilimizi çocuklarımıza sevdirmeliyiz.
dönemlerini bu etkileşimin bir parçası ola- Çocuklarımıza dilimizi sevdirmemiz için
rak görmemiz gayet doğaldır. Günümüzde ise önce kendimiz dilimizi sevmeliyiz ve
de yaygın olarak kullandığımız “pardon, onu iyi kullanmalıyız. Özellikle öğretmen-
şarküteri, gardırop, jeton, jandarma” gibi ler olarak bizler, dilimizi en güzel biçimiyle
kimi kelimeler aslında bu yıllarda dilimize kullanmalıyız.
girmiş kelimelerdir. Üniversitelerimizde geleceğimizi eği-
Arapçadan, Farsçadan ve Fransızcadan dili- tecek öğretmen adaylarımız hangi dal olur-
mize girmiş kelimelere 20.yy’da ve özellikle sa olsun sadece ilk sene Türk dili dersini al-
1980’den itibaren İngilizce kelimeler eklen- mak yerine mezun olmadan önce de Türk
miştir. Bilim ve teknoloji alanında ilerle- diline dair bir sınavdan geçirildikten sonra
melerin hızlanması özellikle İngilizcenin eğitim ordusuna katılmalıdır. Yıllar önce
hâkim olduğu ülkeler de olmuş ve bunun Maliye Bakanlığı, öğrencilere fiş almala-
etkisiyle her toplumda İngilizceden alınma rı karşılığında bisiklet, bilgisayar ve baş-
birçok kelime kullanılır olmuştur. Ne yazık ka hediyeler verileceğini duyurmuştu. Bu
ki Türk toplumu ise -yaptığı her şeyin en iyi- duyurunun ardından fiş alımlarının arttığı
sini yapma düşüncesinden olsa gerek- al- görülmüştü. Öğretmenlere de bu misalde
dığı bu kelimelere kendine has bir ekleme olduğu gibi dilini iyi kullandığı için verile-
bile yapmaktadır. Burada en önemli sorun cek maddî veya manevî hediyeler onların
anlamını bilsin bilmesin halkımızın yaban- hem dilini daha iyi kullanmalarını hem de
cı kelimeleri kullanmaya istekli oluşudur. mesleklerine olan bağlılıklarını artırmala-
Çünkü halk, kullanacağı yabancı kelimenin rını sağlayacaktır.
kendisine “bilgili ve kültürlü” niteliğini ka- Türkçe, asil milletimizin kültürünün
zandıracağını düşünmektedir. en önemli ögelerindendir. Bu nedenle dili-
Oysa bu, çok yanlış bir anlayıştır. miz, her şeyden çok önemsenmelidir ve en
Eğer bir insan kendi özelliklerinin, güzel- güzel şekilde korunup kullanılmalıdır.
liklerinin yani benliğinin farkında değilse;
sürekli başka insanlardan geride olduğuna
ve eksik olduğuna inanır. Oysa insan kendi
niteliklerinin, yapabileceklerinin farkında
olur ve her şeyiyle birlikte kendini sever-
se başkalarına duyduğu hayranlıktan ve
özentiden uzaklaşır. İnsanın sınırlarının
farkına varması hem kendine yeni ufuklar
açmasına hem de toplumun ilerlemesine
dolaylı olarak yardımcı olur.
İşte bu anlayıştan hareketle toplu-
mumuzda bugün kimilerinin mükemmel
yerine perfekt, beğeni yerine trend, iki kat-
ordu.meb.gov.tr 71