Page 36 - Temmuz2023
P. 36
Özel Eğitim Hizmetleri Açısından
Rehberlik ve Araştırma Merkezleri
ERSIN MORAL
ALTINORDU REHBERLIK VE ARAŞTIRMA MERKEZI MÜDÜRÜ
KAAN BAŞ
ÖZEL EĞITIM ÖĞRETMENI
lk olarak 1955 yılında Ankara Demirlibahçe İlko- Özel eğitim hizmetleri açısından bakıldığında
kulunda ‘’Psikolojik Servis Rehberi’’ adı ile açı- Rehberlik ve Araştırma Merkezleri (RAM), özel ge-
lan Rehberlik ve Araştırma Merkezleri şu anda reksinim duyan bireylerin tanılanması ve değerlen-
İTürkiye’nin 282 farklı noktasında il ve ilçelerde dirilmesini sağlayan bir kurumdur. Özel gereksinim
etkin olarak faaliyetlerini sürdürmektedir. Şu anda duyan bireylerin tanılanması için sağlık raporu ge-
Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde Özel Eğitim rekmekle birlikte bu merkezlerde yapılan zeka test-
Hizmetleri ve Rehberlik hizmetleri bölümü adı altında leri ile birlikte zihinsel yetersizlik ve özel öğrenme
iki bölüm faaliyet göstermektedir. İlimizde Altınordu, güçlüğü tanıları konulabilmektedir.
Fatsa ve Ünye olmak üzere üç tane RAM bulunmak- Aileler çocuklarında özel gereksinim alan-
tadır. larıyla alakalı bir şüphesi olduğunda bu merkezle-
RAM’lar özel gereksinimi olan çocuklar için re başvurup gerekli işlemleri başlatabilmektedirler.
uygulanan kaynaştırma uygulamaları, genel ve özel Eğer bireyin tanısı merkezde konulabilecek bir tanı
eğitim uygulamalarının buluşma noktasıdır. Kaynaş- ise gerekli testler ve performans belirleme süreçle-
tırma uygulamalarının en önemli unsuru olan Reh- rinden sonra; merkezde konulamayacak bir tanı ise
berlik Araştırma Merkezleri (RAM) çalışmaları ile bu hastaneye yönlendirilip hastaneden alacağı raporla
sürecin adeta kilit noktası durumundadırlar. Millî Eği- bireye tanı konulup birey için en uygun eğitim orta-
tim Bakanlığı, Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğin- mına yönlendirilmesi sağlanabilmektedir. Bu eğitim
de belirlenen mevzuatla ilgili tüm unsurları pratikte ortamları Tam Zamanlı Kaynaştırma, Özel Eğitim Sı-
uygulamaya dönüştürme ve yürütme noktalarında nıfı, Özel Eğitim Okulu, Özel Eğitim Anaokulu, Özel
en etkin görev RAM’lardadır. Ayrıca sorumlu olduğu Eğitim Anasınıfı olabilmektedir.
bölgedeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetle- Bireyin uygun eğitim ortamına yönlendiril-
rinin etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesine ilişkin mesinde bireyin eğitsel performansına göre azami
çalışmalarla bölgesindeki rehber öğretmenlere ve fayda göreceği ortam belirlenmeye çalışılmaktadır.
okullara mentörlük yapmaktadır. Eğitim ortamı belirlenirken aile talebi de göz önün-
de bulundurularak, bireyin okul ve sınıf ortamındaki
durumu, bireyin eğitsel başarısı mutlaka göz önünde
bulundurularak karar verilmektedir.
36 #eğitimkentiORDU