Page 36 - Temmuz2023
P. 36

Özel Eğitim Hizmetleri Açısından

                    Rehberlik ve Araştırma Merkezleri




                                                           ERSIN MORAL
                                           ALTINORDU REHBERLIK VE ARAŞTIRMA MERKEZI MÜDÜRÜ
                                                            KAAN BAŞ
                                                       ÖZEL EĞITIM ÖĞRETMENI









                 lk olarak 1955 yılında Ankara Demirlibahçe İlko-         Özel eğitim hizmetleri açısından bakıldığında
                 kulunda ‘’Psikolojik Servis Rehberi’’ adı ile açı-  Rehberlik ve Araştırma Merkezleri (RAM), özel ge-
                 lan Rehberlik ve Araştırma Merkezleri şu anda     reksinim duyan bireylerin tanılanması ve değerlen-
            İTürkiye’nin 282 farklı noktasında il ve ilçelerde     dirilmesini sağlayan bir kurumdur.  Özel gereksinim
             etkin  olarak  faaliyetlerini  sürdürmektedir.  Şu  anda   duyan  bireylerin  tanılanması  için  sağlık  raporu  ge-
             Rehberlik  ve  Araştırma  Merkezlerinde  Özel  Eğitim   rekmekle birlikte bu merkezlerde yapılan zeka test-
             Hizmetleri ve Rehberlik hizmetleri bölümü adı altında   leri  ile  birlikte  zihinsel  yetersizlik  ve  özel  öğrenme
             iki bölüm faaliyet göstermektedir. İlimizde  Altınordu,   güçlüğü tanıları konulabilmektedir.
             Fatsa ve Ünye olmak üzere üç tane RAM bulunmak-              Aileler  çocuklarında  özel  gereksinim  alan-
             tadır.                                                larıyla  alakalı  bir  şüphesi  olduğunda  bu  merkezle-
                    RAM’lar özel gereksinimi olan çocuklar için    re  başvurup  gerekli  işlemleri  başlatabilmektedirler.
             uygulanan kaynaştırma uygulamaları, genel ve özel     Eğer bireyin tanısı merkezde konulabilecek bir tanı
             eğitim uygulamalarının buluşma noktasıdır. Kaynaş-    ise gerekli testler ve performans belirleme süreçle-
             tırma  uygulamalarının  en  önemli  unsuru  olan  Reh-  rinden sonra; merkezde konulamayacak bir tanı ise
             berlik Araştırma Merkezleri (RAM) çalışmaları ile bu   hastaneye yönlendirilip hastaneden alacağı raporla
             sürecin adeta kilit noktası durumundadırlar. Millî Eği-  bireye tanı konulup birey için en uygun eğitim orta-
             tim Bakanlığı, Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğin-   mına  yönlendirilmesi  sağlanabilmektedir.  Bu  eğitim
             de belirlenen mevzuatla ilgili tüm unsurları pratikte   ortamları Tam Zamanlı Kaynaştırma, Özel Eğitim Sı-
             uygulamaya  dönüştürme  ve  yürütme  noktalarında     nıfı, Özel Eğitim Okulu, Özel Eğitim Anaokulu, Özel
             en etkin görev RAM’lardadır. Ayrıca sorumlu olduğu    Eğitim Anasınıfı olabilmektedir.
             bölgedeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetle-          Bireyin  uygun  eğitim  ortamına  yönlendiril-
             rinin etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesine ilişkin   mesinde  bireyin  eğitsel  performansına  göre  azami
             çalışmalarla  bölgesindeki  rehber  öğretmenlere  ve   fayda  göreceği  ortam  belirlenmeye  çalışılmaktadır.
             okullara mentörlük yapmaktadır.                       Eğitim ortamı belirlenirken aile talebi de göz önün-
                                                                   de bulundurularak, bireyin okul ve sınıf ortamındaki
                                                                   durumu, bireyin eğitsel başarısı mutlaka göz önünde
                                                                   bulundurularak karar verilmektedir.




             36      #eğitimkentiORDU
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41