Page 39 - Ordu Çalıkuşu (Mayıs 2023)
P. 39
AKRAN ZORBALIĞI
Halime Macit
Psikolojik Danışman
Ordu İl Millî Eğitim Müdürlüğü Akran Zorbalığı Nedir?
Akran zorbalığı; bir ya da birden çok
kran zorbalığı Millî Eğitim Bakanlığımızın öğrencinin kendilerinden daha güçsüz öğrencileri
önem verdiği konulardan bir tanesidir. Bu kasıtlı ve sürekli olarak rahatsız etmesi ile
Akonuda farkındalığın artırılması, okul-ai- sonuçlanan ve öğrencinin kendisini koruyamayacak
le iş birliğinin güçlendirilmesi için 25 Ocak 2023 durumda olduğu bir saldırganlık türüdür.
de Millî Eğitim Bakanlığı öğrenci, öğretmen, okul
yöneticileri ve velilere yönelik akran zorbalığının
anlatılması ve sonrasında yürütülecek çalışma-
ları desteklemek amacıyla Ankara’da “Akran Zor-
balığını Önlemede Bütüncül Okul Yaklaşımı Ça- Zorbalık Yapan Çocukların
lıştayı” düzenledi.
Ailesel ve Bireysel
Toplumun küçük bir birimi olan okulun, gele- Özellikleri
ceğin sosyal/toplumsal ilişkilerinin belirlenmesindeki
rolü çok büyüktür. Okullarımızda bulunan öğrenciler
arasında şiddete yönelim olduğu gözlemlenmiştir. Zorbalık yapan çocukların aile yapısına
Okullar bu noktada şiddetin üretildiği alanların dı- bakıldığında genellikle anne-baba arasında
şında kalmanın ötesinde, şiddetin yarattığı her türlü çatışma, aile içi şiddet, fiziksel ve/veya duygusal
baskı ve korku ortamının önüne geçebilmelidir. istismar, anne-babanın ilgi eksikliği, aile içi
Okulun şiddetin bir parçası olmasının önlen- iletişimin zayıf/kopuk olması, aile içinde olumsuz
mesine yönelik gereklilik, günümüzde okul şiddeti- rol modellerinin olması gibi özellikler görülmektedir.
nin baş aktörü durumunda olan akran zorbalığı ile Bu tarz ailede yetişen çocuklarda da başkaları
ilgili çözüm arayışlarını ve önleyici politikalar geliş- üzerinde egemenlik kurmayı sevme, saldırganca
tirilmesini zorunlu kılmaktadır. Bir sorunu çözmeye davranmaktan gurur duyma, empati kurmakta
çalışmadan önce sorunun iyi anlaşılması ve tanım- güçlük yaşama, sosyal ve duygusal becerilerde
lanması gerekmektedir (Toluk Uçar ve Altun, 2006). zayıflık, öfke kontrolü problemi yaşama,
Bu nedenle okullarda zorbalıkla ilk karşılaşacak kişi yetişkinlere karşı itaatsiz davranışlarda bulunma gibi
olarak eğitimcilerinde soruna müdahale etmeye ça- özellikleri taşıdığı gözlenmiştir.
lışmadan önce sorunun iyi tanıması gerekmektedir.
ordu.meb.gov.tr 39