Page 39 - Ordu Çalıkuşu (Mayıs 2023)
P. 39

AKRAN ZORBALIĞI








             Halime Macit
             Psikolojik Danışman
             Ordu İl Millî Eğitim Müdürlüğü                    Akran Zorbalığı Nedir?

                                                                       Akran zorbalığı; bir ya da birden çok
                kran zorbalığı Millî Eğitim Bakanlığımızın     öğrencinin kendilerinden daha güçsüz öğrencileri
                önem verdiği konulardan bir tanesidir. Bu      kasıtlı ve sürekli olarak rahatsız etmesi ile
         Akonuda farkındalığın artırılması, okul-ai-           sonuçlanan ve öğrencinin kendisini koruyamayacak
          le iş birliğinin güçlendirilmesi için 25 Ocak 2023   durumda olduğu bir saldırganlık türüdür.
          de Millî Eğitim Bakanlığı öğrenci, öğretmen, okul
          yöneticileri ve velilere yönelik akran zorbalığının
          anlatılması ve sonrasında yürütülecek çalışma-
          ları desteklemek amacıyla Ankara’da “Akran Zor-
          balığını Önlemede Bütüncül Okul Yaklaşımı Ça-        Zorbalık Yapan Çocukların
          lıştayı” düzenledi.
                                                               Ailesel ve Bireysel


                 Toplumun küçük bir birimi olan okulun, gele-  Özellikleri
          ceğin sosyal/toplumsal ilişkilerinin belirlenmesindeki
          rolü çok büyüktür. Okullarımızda bulunan öğrenciler
          arasında  şiddete  yönelim  olduğu  gözlemlenmiştir.         Zorbalık yapan çocukların aile yapısına
          Okullar  bu  noktada  şiddetin  üretildiği  alanların  dı-  bakıldığında genellikle anne-baba arasında
          şında kalmanın ötesinde, şiddetin yarattığı her türlü   çatışma, aile içi şiddet, fiziksel ve/veya duygusal
          baskı ve korku ortamının önüne geçebilmelidir.       istismar, anne-babanın ilgi eksikliği, aile içi
                 Okulun şiddetin bir parçası olmasının önlen-  iletişimin zayıf/kopuk olması, aile içinde olumsuz
          mesine yönelik gereklilik, günümüzde okul şiddeti-   rol modellerinin olması gibi özellikler görülmektedir.
          nin  baş  aktörü  durumunda  olan  akran  zorbalığı  ile   Bu tarz ailede yetişen çocuklarda da başkaları
          ilgili  çözüm  arayışlarını  ve  önleyici  politikalar  geliş-  üzerinde egemenlik kurmayı sevme, saldırganca
          tirilmesini  zorunlu  kılmaktadır.  Bir  sorunu  çözmeye   davranmaktan gurur duyma, empati kurmakta
          çalışmadan önce sorunun iyi anlaşılması ve tanım-    güçlük yaşama, sosyal ve duygusal becerilerde
          lanması gerekmektedir (Toluk Uçar ve Altun, 2006).   zayıflık, öfke kontrolü problemi yaşama,
          Bu nedenle okullarda zorbalıkla ilk karşılaşacak kişi   yetişkinlere karşı itaatsiz davranışlarda bulunma gibi
          olarak eğitimcilerinde soruna müdahale etmeye ça-    özellikleri taşıdığı gözlenmiştir.
          lışmadan önce sorunun iyi tanıması gerekmektedir.
                                                                                       ordu.meb.gov.tr       39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44