Page 40 - Ordu Çalıkuşu (Mayıs 2023)
P. 40
Bir Davranışın Zorbalık masını tetikleyebilen bir zemin oluşturması açısından
Zorbalık, birçok psikopatolojinin ortaya çık-
Olduğunu Nasıl da önemlidir. Bunun içindir ki; okullarda zorbalığı ön-
lemek için bunu bir sorun olarak görmek, gerekli ön-
Anlayabiliriz? lemleri almak ve uygulanabilecek müdahale prog-
ramları geliştirmek gerekmektedir.
Eğitimcilerin öncelikle çalıştıkları kurumun
Zorbalık, bilinçli ve istençli olarak yapılan ve olanakları, çevresel koşulları, kurumlarının bulundu-
mağdura fiziksel, zihinsel, sosyal ya da psikolojik ğu yörenin kültürel farklılıkları ve öğrencilerin bireysel
zarar verme amacı güden söz ve eylemlerdir. farklılıkları hakkında farkındalık geliştirmesi gerek-
Zorbalığın belli bir süre tekrarlanma özelliği
vardır. Ayda en az 2-3 kez herhangi bir zorbalık mektedir. Öğrencilere şiddetin asla kabul edilebilir
bir problem çözme becerisi olmadığının ve çatışma
türüne uğrayanlara mağdur, ayda en az 2-3 kez sürecinde sakin kalmanın saldırganca davranmak-
zorbaca eylemlerde bulunanlara da zorba denir. tan daha iyi sonuçlar verdiğinin farkındalığı kazandı-
Zorbaca davranışlara uğrayan mağdurların kendini rılmalıdır (Huebner ve Morgan, 2002).
koruyamayacak ve savunamayacak durumda
olması söz konusudur.
▷ Zorbalar eylemlerini bireysel veya grupla yapa-
bildikleri gibi, kurbanlar da bu eylemlerden bireysel
ya da grup olarak zarar görebilmektedirler.
▶ Zorbalar, bu tür eylemlerinden dolayı genellikle
kendilerine bazı menfaatler sağlarlar.
▷ Zorbalar, kurban ya da kurbanların acı çekme-
sinden genellikle haz duyarlar.
Zorbalığa Maruz Kalan
Çocukların Ailesel ve OKULLARDA ZORBALIĞI
Bireysel Özellikleri ÖNLEMEK/ANLAMAK İÇİN YAPILACAKLAR
• Öğrencilere, öğretmenlere ve velilere okulda
Çekingen, içe kapanık, itaatkâr, düşük yaşanılan zorbalık olaylarının yaygınlığı, zorbalığın
benlik saygısı ve özgüven eksikliği, sosyal sebepleri ve sonuçları hakkında doğru ve kapsamlı
ortamlarda endişeli, kaygılı, güvensiz davranışlar bilgiler verilmelidir.
sergileyen öğrenciler genellikle zorbalığa maruz • Okulda zorbalık sorununun büyüklüğü saptan-
kalırlar. Farklı fiziksel özelliklere sahip olma (ör. malı, zorba ve mağdur öğrencilerin zorbalığa ilişkin
aşırı kısa/uzun boy, aşırı zayıf/kilolu, kekemelik, diş tutum ve inançlarının ne olduğu belirlenmelidir.
teli – gözlük kullanma),fiziksel veya zihinsel engeli • Öğretim yılı başında öğrencilerin okulu tanıması
olma, dezavantajlı gruba ait olma(göçmen/etnik için oryantasyon çalışmaları yapılmalıdır. Öğretim yılı
azınlık) gibi özellikler de zorbalığa uğramalarında içinde grup rehberliği ve drama etkinlikleriyle öğren-
etken olmaktadır. Zorbalığa maruz kalan çocukların cilerin sosyalleşmesi desteklenmelidir.
aileleri aşırı koruyucu ve kollayıcı olup, aile içi • Okullar öğrencilerine zorbalık hakkında bilgiler
iletişim zayıf/kopuk olmaktadır. vermelidir.
• Öğrencilerin zorbalığa maruz kaldıklarında neler
yapabileceklerini içeren bilgiler okul panolarında yer
almalıdır.
• Zorbalığa karşı duyarlılığı azaltan yanlış inançla-
rın doğru olmadığı başta öğrenciler ve öğretmenler
olmak üzere tüm okul personeline anlatılmalı ve bu
yanlış inançlar ortadan kaldırılmalıdır.
40 #eğitimkentiORDU ordu.meb.gov.tr 40