Page 40 - Ordu Çalıkuşu (Mayıs 2023)
P. 40

Bir Davranışın Zorbalık                                 masını tetikleyebilen bir zemin oluşturması açısından
                                                                          Zorbalık, birçok psikopatolojinin ortaya çık-
             Olduğunu Nasıl                                        da önemlidir. Bunun içindir ki; okullarda zorbalığı ön-
                                                                   lemek için bunu bir sorun olarak görmek, gerekli ön-
             Anlayabiliriz?                                        lemleri  almak  ve  uygulanabilecek  müdahale  prog-
                                                                   ramları geliştirmek gerekmektedir.
                                                                          Eğitimcilerin  öncelikle  çalıştıkları  kurumun
                    Zorbalık, bilinçli ve istençli olarak yapılan ve   olanakları, çevresel koşulları, kurumlarının bulundu-
             mağdura fiziksel, zihinsel, sosyal ya da psikolojik   ğu yörenin kültürel farklılıkları ve öğrencilerin bireysel
             zarar verme amacı güden söz ve eylemlerdir.           farklılıkları  hakkında  farkındalık  geliştirmesi  gerek-
             Zorbalığın belli bir süre tekrarlanma özelliği
             vardır. Ayda en az 2-3 kez herhangi bir zorbalık      mektedir.  Öğrencilere  şiddetin  asla  kabul  edilebilir
                                                                   bir problem çözme becerisi olmadığının ve çatışma
             türüne uğrayanlara mağdur, ayda en az 2-3 kez         sürecinde  sakin  kalmanın  saldırganca  davranmak-
             zorbaca eylemlerde bulunanlara da zorba denir.        tan daha iyi sonuçlar verdiğinin farkındalığı kazandı-
             Zorbaca davranışlara uğrayan mağdurların kendini      rılmalıdır (Huebner ve Morgan, 2002).
             koruyamayacak ve savunamayacak durumda
             olması söz konusudur.
             ▷   Zorbalar eylemlerini bireysel veya grupla yapa-
             bildikleri gibi, kurbanlar da bu eylemlerden bireysel
             ya da grup olarak zarar görebilmektedirler.

             ▶   Zorbalar,  bu  tür  eylemlerinden  dolayı  genellikle
             kendilerine bazı menfaatler sağlarlar.

             ▷   Zorbalar, kurban ya da kurbanların acı çekme-
             sinden genellikle haz duyarlar.









             Zorbalığa Maruz Kalan

             Çocukların Ailesel ve                                           OKULLARDA ZORBALIĞI

             Bireysel Özellikleri                                  ÖNLEMEK/ANLAMAK İÇİN YAPILACAKLAR

                                                                   •  Öğrencilere,  öğretmenlere  ve  velilere  okulda
                    Çekingen, içe kapanık, itaatkâr, düşük         yaşanılan  zorbalık  olaylarının  yaygınlığı,  zorbalığın
             benlik saygısı ve özgüven eksikliği, sosyal           sebepleri ve sonuçları hakkında doğru ve kapsamlı
             ortamlarda endişeli, kaygılı, güvensiz davranışlar    bilgiler verilmelidir.
             sergileyen öğrenciler genellikle zorbalığa maruz      •  Okulda  zorbalık  sorununun  büyüklüğü  saptan-
             kalırlar. Farklı fiziksel özelliklere sahip olma (ör.   malı, zorba ve mağdur öğrencilerin zorbalığa ilişkin
             aşırı kısa/uzun boy, aşırı zayıf/kilolu, kekemelik, diş   tutum ve inançlarının ne olduğu belirlenmelidir.
             teli – gözlük kullanma),fiziksel veya zihinsel engeli   •  Öğretim yılı başında öğrencilerin okulu tanıması
             olma, dezavantajlı gruba ait olma(göçmen/etnik        için oryantasyon çalışmaları yapılmalıdır. Öğretim yılı
             azınlık) gibi özellikler de zorbalığa uğramalarında   içinde grup rehberliği ve drama etkinlikleriyle öğren-
             etken olmaktadır. Zorbalığa maruz kalan çocukların    cilerin sosyalleşmesi desteklenmelidir.
             aileleri aşırı koruyucu ve kollayıcı olup, aile içi   •  Okullar  öğrencilerine  zorbalık  hakkında  bilgiler
             iletişim zayıf/kopuk olmaktadır.                      vermelidir.
                                                                   •  Öğrencilerin zorbalığa maruz kaldıklarında neler
                                                                   yapabileceklerini içeren bilgiler okul panolarında yer
                                                                   almalıdır.
                                                                   •  Zorbalığa karşı duyarlılığı azaltan yanlış inançla-
                                                                   rın doğru olmadığı başta öğrenciler ve öğretmenler
                                                                   olmak üzere tüm okul personeline anlatılmalı ve bu
                                                                   yanlış inançlar ortadan kaldırılmalıdır.
             40      #eğitimkentiORDU                                                     ordu.meb.gov.tr        40
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45