Page 44 - Mayis2024
P. 44

t












                                    KAYGI  BAŞLANGIÇ MI, SON MU?

                                                        YA ÇABA?


             HALIME MACIT
             PSİKOLOJİK DANIŞMAN



                      onu başlığımız  bazılarınızın hayatının merke-
                      zine yerleştirdiği bir konu olan sınav ve onun
                      beraberinde getirdiği sınav kaygısı.
            KKaygı, kişinin bedensel ve ruhsal varlığını teh-
             like  altında  görmesi    sonucu  yaşadığı  huzursuzluktur.
             (Şahin, 1995)
                    Sınav kaygısı, sınav öncesinde öğrenilen bilgi-
             nin sınav sırasında etkili bir biçimde kullanılmasına en-
             gel olan ve başarının düşmesine yol açan yoğun kaygı-
             ya denir.
                NEDEN SINAV KAYGISI YAŞARIZ?
                    Hayatta bazı şeylere birtakım anlamları biz ken-
             dimiz veririz. Bir şeyin anlamı insandan insana farklıla-
             şabiliyor. Bizim sınava yüklediğimiz anlamlar da böyle.
             Sınavı hayat memat meselesi haline getirme, kişiliğimi-
             zin değerlendirildiği bir araç olarak görme, geleceğimize açılan tek kapı olarak görmek gibi anlamları biz yüklü-
             yoruz aslında. Demek ki sınava yüklediğimiz anlam benim için farklı bir şeyken başkaları için çok daha farklı bir
             şey ifade edebiliyor...
                                        ACABA KAYGI FAYDALI OLABİLİR Mİ?
                    Hepimiz az ya da çok sınava girecek olmak, sınav adının geçmesi bile  bizi kaygılandırır ,daha doğrusu
                                    yaşadığımız bu duygu durumu kaygıdır, kaygılanırız. Normal düzeyde bir sınav kay-
                                        gısı doğaldır, sınava dikkatimizi vermemizi sağlar, günlük yaşantının tehlikelerine
                                          karşı insanı uyanık tutması bakımından faydalıdır da.. Kaygısızlık veya kaygının
                                          çok yüksek düzeyde olması ise motivasyonu düşürür. Aşırı kaygı öğrenmeyi
                                           ve hatırlamayı zorlaştırır .Hani bazen sınavdan çıkınca deriz ya “Ya hepsini bi-
                                           liyordum ama sınavda bir türlü aklıma gelmedi.” diye. İşte yoğun kaygı böyle
                                           durumlara sebep olabilir.
                                                   SINAV KAYGISININ FİZİKSEL BELİRTİLERİ
                                           Kalp atışlarında hızlanma ve çarpıntı, hızlı nefes alıp verme, gerginlik veya si-
                                          nirlilik hali terleme veya titreme, dilin damağın kuruması, iştahsızlık,  uyumada
                                          güçlük, baş ağrısı , mide şikayetleri.
                                                     SINAV KAYGISININ PSİKOLOJİK BELİRTİLERİ
                                                 Gergin bir ruh halinde olmak ve olaylara aşırı tepki göstermek, düşün-
                                                   me, öğrenme ve algılamada sıkıntı yaşamak, dikkat dağınıklığı, öğre-
                                                       nilenleri anımsayamamak, olaylar ve kişiler arasında gerekli bağ-
                                                          lantıları kuramamak , kendinizi rahatsız eden durumu fark edip
                                                           buna uygun yanıt vermede güçlükler yaşamak vb.
                                                               İnsanlar duygu ve düşüncelerini paylaştıkça rahatlarlar, kaç-
                                                             tıkça  problem  daha  da  büyür  yani  kaygılarımızla  yüzleşmemiz
                                                             gerekir. Sonucu , sınav sorularının zorluğu, diğer insanların ne-
                                                              den olduğu… gibi mazeretlere yükleyeceğiz ya da yaşadığımız
                                                              sıkıntı veren duyguların farkında olup onlarla korkusuzca yüz-
                                                              leşip aşacağız yani sıkıntı veren durumu kabul edip çözüm için
                                                              yöntemler belirleyeceğiz.

             44      #eğitimkentiORDU
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49