Page 47 - 81 Çalıkuşu Ordu (Kasim2023)
P. 47

•    Harfler ve sesler arasında bağlantı kurmada ve ses-
                                                             leri kullanarak sözcük üretmede zorluk çeker.
                İLKOKUL/ORTAOKUL DÖNEMİNDE                   •    Okurken basit kelimeleri karıştırma ve okumayı veya
                 ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN                     yazmayı sevmeme veya yüksek sesle okumadan ka-
                        ERKEN BELİRTİLERİ                    çınma eylemlerini gösterir.
                                                             •   Basit matematik kavramlarını anlamada ve açık uçlu
                                                             sorulara cevap vermede zorlanır.
                                                             •    Yıl, ay, gün gibi kavramları karıştırarak zamanı söyle-
                                                             me ile ilgili becerilerde güçlük yaşar.
                                                             •    Günlük yaşamını düzenlemede ve yeni becerileri öğ-
                                                             renmede zorluk çeker.
                                                             •    Alfabeyi ve kafiyeli kelimeleri öğrenmede ve seslerle
                                                             harfleri eşlemede zorluk çekerken kötü el yazısı ile ters-
                                                             ten yazı yazma diğer belirtileridir.
                                                             Yukarıda verilen öğrenme güçlüğü örneklerinde önemli
                                                             olan bu belirtilerin ne kadar sıklıkla tekrarlandığıdır. Bu
                                                             durumların sadece olası bir öğrenme güçlüğünün işa-
                                                             retleri  olduğu  kabul  edilmeli  ve  bu  belirtileri  gösteren
                                                             öğrenci daha doğru bir değerlendirme yapılabilmesi için
                                                             uzmanlara yönlendirilmelidir.








              ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARIN
                   AİLELERİNE BAZI ÖNERİLERİMİZ
          1. Çocuğunuza kendisinin değerli olduğunu hissettirin.
          2. Çocuğunuzun başarabildiği işlerde onu destekleyin.
          3. Çocuğunuz için bir ders çalışma programı yapın ve
          bu programa uymaya çalışın.
          4. Uyulması gereken kuralları kesin, açık ve net olarak
          söyleyin.
          5. Çocuğunuzun yapması gereken işleri siz yapmayın.       ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ NEDENLERİ
          6. Çocuğunuza işini yapabileceği ortamı hazırlayın.            Özel öğrenme güçlüğü yaşayan bireyler-
                                                                  yişinde  belirgin  farklılıklar  gözlemlenmiştir.  Bilgiyi
          Ona deneme süresi tanıyın ve yaptığı işlerde onu ce-    le  yapılan  çalışmalarda  beynin  yapısında  ve  işle-
          saretlendirip çabasını ödüllendirin.                    işleme süreci daha yavaş bir hızda veya özel öğ-
          7. Çocuğunuzun size emirler vermesine izin vermeyin.    renme güçlüğü olmayan bireylere göre daha farklı
          Kabul edilebilir davranışlar sergilediğinde ise destek-  yöntemlerle gerçekleşmektedir. Beyin yapısındaki
          lenmeli, övülmeli, ya da ödüllendirilmelidir.            ve  işleyişindeki  farklılıklar  özel  öğrenme  güçlüğü
          8. Aile, okul, öğretmen ve psikolog arasında sıkı bir ile-  olan bireylerin öğrenemeyeceği anlamına gelme-
          tişim çocuğun olumluya gidişinde çok önemlidir. Tüm      mektedir.
          bu kişiler çocuğa karşı aynı dili konuşmalı ve aynı tavrı        Eğitimsel süreç, öğrenme stratejileri, telafi
          sergilemelidir.                                             teknikleri  ve  iyileştirici  müdahaleler  öğrenme  sü-
          9. Çocuğu soru sorarak konuşmaya zorlamayın,              recini anlamlı şekilde etkilemektedir. Bu nedenle,
                                                                    nimlerini karşılayabilecek etkili ve verimli öğrenme
          kendiliğinden anlatıyorsa işiniz olsa bile ara verip onu   özel öğrenme güçlüğü olan bireylerin özel gereksi-
          dinleyin.                                                  ve öğretme yöntemleri belirlenmeli ve eğitim süre-
          10. Çocuğunuzu diğer çocuklarla kıyaslamayın.
          11. Olumlu yaklaşımlar onun öğrenmesini kolaylaştıra-      cinde kullanılmalıdır.
          caktır.
          12. Yapamadığı şeyler için bağırıp kızmayın.








                                                                                       ordu.meb.gov.tr
                                                                                       o r d u .m e b .g o v .t r  47 47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52