Page 47 - 81 Çalıkuşu Ordu (Kasim2023)
P. 47
• Harfler ve sesler arasında bağlantı kurmada ve ses-
leri kullanarak sözcük üretmede zorluk çeker.
İLKOKUL/ORTAOKUL DÖNEMİNDE • Okurken basit kelimeleri karıştırma ve okumayı veya
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN yazmayı sevmeme veya yüksek sesle okumadan ka-
ERKEN BELİRTİLERİ çınma eylemlerini gösterir.
• Basit matematik kavramlarını anlamada ve açık uçlu
sorulara cevap vermede zorlanır.
• Yıl, ay, gün gibi kavramları karıştırarak zamanı söyle-
me ile ilgili becerilerde güçlük yaşar.
• Günlük yaşamını düzenlemede ve yeni becerileri öğ-
renmede zorluk çeker.
• Alfabeyi ve kafiyeli kelimeleri öğrenmede ve seslerle
harfleri eşlemede zorluk çekerken kötü el yazısı ile ters-
ten yazı yazma diğer belirtileridir.
Yukarıda verilen öğrenme güçlüğü örneklerinde önemli
olan bu belirtilerin ne kadar sıklıkla tekrarlandığıdır. Bu
durumların sadece olası bir öğrenme güçlüğünün işa-
retleri olduğu kabul edilmeli ve bu belirtileri gösteren
öğrenci daha doğru bir değerlendirme yapılabilmesi için
uzmanlara yönlendirilmelidir.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARIN
AİLELERİNE BAZI ÖNERİLERİMİZ
1. Çocuğunuza kendisinin değerli olduğunu hissettirin.
2. Çocuğunuzun başarabildiği işlerde onu destekleyin.
3. Çocuğunuz için bir ders çalışma programı yapın ve
bu programa uymaya çalışın.
4. Uyulması gereken kuralları kesin, açık ve net olarak
söyleyin.
5. Çocuğunuzun yapması gereken işleri siz yapmayın. ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ NEDENLERİ
6. Çocuğunuza işini yapabileceği ortamı hazırlayın. Özel öğrenme güçlüğü yaşayan bireyler-
yişinde belirgin farklılıklar gözlemlenmiştir. Bilgiyi
Ona deneme süresi tanıyın ve yaptığı işlerde onu ce- le yapılan çalışmalarda beynin yapısında ve işle-
saretlendirip çabasını ödüllendirin. işleme süreci daha yavaş bir hızda veya özel öğ-
7. Çocuğunuzun size emirler vermesine izin vermeyin. renme güçlüğü olmayan bireylere göre daha farklı
Kabul edilebilir davranışlar sergilediğinde ise destek- yöntemlerle gerçekleşmektedir. Beyin yapısındaki
lenmeli, övülmeli, ya da ödüllendirilmelidir. ve işleyişindeki farklılıklar özel öğrenme güçlüğü
8. Aile, okul, öğretmen ve psikolog arasında sıkı bir ile- olan bireylerin öğrenemeyeceği anlamına gelme-
tişim çocuğun olumluya gidişinde çok önemlidir. Tüm mektedir.
bu kişiler çocuğa karşı aynı dili konuşmalı ve aynı tavrı Eğitimsel süreç, öğrenme stratejileri, telafi
sergilemelidir. teknikleri ve iyileştirici müdahaleler öğrenme sü-
9. Çocuğu soru sorarak konuşmaya zorlamayın, recini anlamlı şekilde etkilemektedir. Bu nedenle,
nimlerini karşılayabilecek etkili ve verimli öğrenme
kendiliğinden anlatıyorsa işiniz olsa bile ara verip onu özel öğrenme güçlüğü olan bireylerin özel gereksi-
dinleyin. ve öğretme yöntemleri belirlenmeli ve eğitim süre-
10. Çocuğunuzu diğer çocuklarla kıyaslamayın.
11. Olumlu yaklaşımlar onun öğrenmesini kolaylaştıra- cinde kullanılmalıdır.
caktır.
12. Yapamadığı şeyler için bağırıp kızmayın.
ordu.meb.gov.tr
o r d u .m e b .g o v .t r 47 47