Page 49 - 81 Çalıkuşu Ordu (Kasim2023)
P. 49
Rehberliğin İlkeleri nelerdir?
Gönüllülük esastır zorla kimseye rehberlik
yapılmaz(acil durumlar hariçtir)gizlilik esastır, özerk-
lik esastır, yaşam boyu bireye sunulur , bireysel fark-
lılıklara saygı gösterir, rehberliğin merkezinde birey
vardır ,tüm öğrencilere sunulur, eğitimden ayrılamaz
bir parçadır, planlı ve programlı yapılır, profesyonel
insanlar tarafından yapılmalıdır.
Okullarda PDR hizmetlerinin başlangıcın-
dan bu yana bu hizmetlerin nasıl ve hangi içerikte
verileceği, psikolojik danışmanların rollerinin neler
olacağı gibi konularda, bir başka deyişle okul PDR
hizmetlerinin nasıl örgütleneceği konusunda çeşitli
modeller uygulanmıştır. (Erkan, 2004). Bu modeller-
den Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Prog-
ramları modelini inceleyecek olursak model temelini
gelişimsel rehberlik yaklaşımından almıştır,1960’lı
yıllarda ortaya çıkan bu yaklaşımda bireyin gelişim-
sel ihtiyaçları ön plandadır ve rehberlik hizmetlerinin
öğrencilerin içinde bulundukları gelişim dönemleri- Bu ilkeler çerçevesinde rehberliğin ilke ve te-
nin ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik olması gerektiği mel değerlerini benimsemiş, bilimsel gelişmeleri ta-
savunulur. (Akt. Erkan, 2004): kip eden eğitimciler ve psikolojik danışmanlar olarak
hedefimiz; çocuklarımızın bedensel, zihinsel, ruhsal
ve duygusal gelişimlerini göz önünde bulundura-
rak çağdaş, nitelikli, kendisi ve çevresi ile barışık,
toplumsal yaşam kurallarını benimsemiş, özgüveni
yüksek, etkili iletişim kurabilen , önüne çıkan fırsat-
ları sağlıklı bir şekilde değerlendirebilen, sorumluluk
sahibi, değişime açık ve kendisini gerçekleştiren bi-
reyler yetiştirilmesine destek olmaktır.
Değişim ve gelişimin kaçınılmaz olduğu gü-
nümüzde biz de kurum olarak kendimizi geliştirmek,
eğitim öğretim alanında yeni stratejiler ortaya koya-
Okulda ki PDR hizmetleri sadece problem rak verimi artırmak, ortaya çıkan sorunlara en kısa
yaşayan öğrencilere değil, tüm öğrencilere yönelik- sürede çözümler bulmak için eğitim kenti Ordu’muz-
tir organize edilmiş ve planlı bir müfredatı gerektirir. da Ünye ,Fatsa ve Altınordu Rehberlik Araştırma
Bu müfredat, okulu ve çevresini tanıma, kendini ve Merkezleri ve okullarımızdaki alnında uzman psiko-
başkalarını tanıma, tutumları ve davranışları anlama, lojik danışmanlarımız/rehber öğretmenlerimizle tüm
karar verme ve problem çözme, kişiler arası ilişki ve öğrencilerimiz ve velilerimize destek olmaya devam
iletişim becerileri, okul başarısı becerileri, mesleki ediyoruz.
farkındalık, eğitimsel planlama ve toplumsal katılımı
vb. kapsamaktadır.
Müfredatta İhtiyaç ve imkânlara göre deği-
şik düzenlemeler yapılabilir.Okuldaki PDR programı
akademik programlarla bağlantılı ve etkileşim hâ-
lindedir. Öğrencilerin kişisel gelişimleri ve bireysel
potansiyelleri üzerinde odaklaşmıştır. PDR prog-
ramıyla gerçekleştirilen amaçlar dışında psikolojik
danışmanların bireysel olarak ilgilenmeleri gereken
problemli öğrenciler de söz konusudur. Psikolo-
jik danışmanların kendi yetki ve sorumluluk sınırları
içindeki vakalara müdahale edebilecek bilgi ve be-
cerilerle donanımlı olması gerekir. PDR programın-
dan beklenen verimin alınabilmesi için okuldaki tüm
personelin katılımı ve iş birliği gerekir.
ordu.meb.gov.tr 49