Page 49 - Ocak2025
P. 49
Facial Action Coding System
(FACS)
Paul Ekman ve Wallace V. Friesen tarafından geliştirilen
ve yüz ifadelerinin analiz edilip sınıflandırılmasını sağ-
layan araçtır. FACS, yüz kaslarının hareketlerini belirle-
mek ve bu hareketlerin duygusal ifadelerle olan ilişkisini
anlamak için kullanılan bilimsel bir sistemdir.
BEDEN DİLİ VE MİKRO İFADELERİN EĞİTİMDEKİ ÖNEMİ
Beden dili ve mikro ifadeler konusundaki be- Eğitimde, mikro ifadelerin algılanması ve yo-
ceri, öğretim sürecinde ve geri bildirim mekanizma- rumlanması, öğretmenlerin öğrencilerin duygusal
sının güçlenmesinde de önem arz etmektedir. Eğitim durumları hakkında daha derin bir farkındalık kazan-
ortamlarında öğretmenlerin beden dilini etkili bir şe- masına yardımcı olacaktır. Bu hassasiyet, öğretme-
kilde kullanması, öğrencilerin dikkatini toplamasına nin sadece bilgi aktaran bir figür olmaktan çıkarak
ve öğrenme motivasyonunun artmasına katkı sağlar. öğrencilerinin duygusal ve bilişsel ihtiyaçlarını des-
Örneğin, bir öğretmenin sınıfta göz teması kurması, tekleyen bir rehber rolüne bürünmesini sağlar.
öğrencilerde ilgi ve saygı hissini pekiştirirken, sık sık Beden dili ve mikro ifadeler, eğitimde etkili
başını sallaması ya da olumlu jestlerde bulunması, iletişim kurmanın ve derinlemesine empati geliştir-
öğrencilerin kendilerini anlaşılmış ve değerli hisset- menin güçlü araçlarıdır. Bu araçlar öğretmenlerin,
melerine yol açar. öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarını anlamaları ve bi-
Öğretmenlerin beden dili aracılığıyla verdiği reysel farklılıklarına duyarlılık göstermelerine katkı
mesajlar, dersin atmosferini şekillendirir. Dik bir du- sağlarken onların özgüven kazanmalarına ve ken-
ruş, otoriteyi ve güveni temsil ederken, aşırı kapalı bir dilerini daha değerli hissettikleri bir öğrenme ortamı
vücut dili, öğrencilerde kaygı ve rahatsızlık oluştura- inşa etmelerine de yardımcı olacaktır.Beden dilinin ve
bilir. Dolayısıyla, öğretmenlerin bu öğeleri bilinçli bir mikro ifadelerin, eğitim fakülteleri müfredatında ve
şekilde kullanması, sınıf içinde daha verimli iletişim öğretmenlerin mesleki gelişim programlarında daha
kurulmasına olanak tanır. kapsamlı bir şekilde ele alınması, öğretmenlerin pro-
fesyonel yetkinliklerini artırırken eğitim süreçlerinin
insan merkezli bir yaklaşımla yeniden şekillenmesine
de öncülük edecektir.
ordu.meb.gov.tr 49

