Page 52 - Ocak2025
P. 52

ŞİMDİ Mİ ,SONRA MI,

             ERTELEMEK Mİ ,BAŞLAMAK MI?



             HALİME MACİT
             PSİKOLOJİK DANIŞMAN





                   rteleme her kişinin günlük hayatta bazen sergilediği bir davranıştır. Knaus (1998) ertelemeyi, zamanında
                   yapılması gereken ve önceliği olan bir işi gereksiz yere geciktirme ya da son ana bırakma olarak tanım-
            Elarken Lay (1986) ertelemeyi, olumsuz sonuçların farkında olunmasına rağmen göreve başlamanın veya
             görevin tamamlanmasının planlanan tarihten sonraya geciktirilmesi olarak tanımlamıştır.




                    Ertelemenin  Nedenleri

                              Nelerdir?

                    Erteleme davranışı ve nedenlerine ilgi art-           Ertelemenin Sonuçları
             makta ve genellikle yapılan çalışmalar ertelemenin
             karmaşık ve birden fazla faktöre bağlı olduğu so-                      Nelerdir?
             nucunu göstermektedir. Görevin tamamlanmasının               Ertelemenin ilk zamanlarda rahatlama
             getireceği haz ya da hoşnutsuzluk ikilemi bilinçdışı   sağlayabileceği; ancak sonraları öfke, pişmanlık ve
             bir çatışma yaratır. Çatışmanın yarattığı stresin kat-  kendini suçlama gibi ruhsal sorunları ve akademik
             lanılamaz olması görevden kaçınılmasına yol açar.    başarıda düşüş, ikili ilişkilerde zorlanmalar gibi dış
                    Bazı uzmanlara  göre erteleme, çocukluk       dünyayla ilgili sorunları artırabileceği düşünülmekte-
             çağı travmaları ile ilgilidir. Missildine (1964), ebeveyn-  dir. Van Eerde, W. (2000). Knaus,(2000).
             den sevgi ve onay almanın, bir görevi yerine getir-          Çalışmalar, ertelemenin depresyon, anksi-
             meye bağlı olmasıyla yetiştirilen çocuğun, görevi    yete, stres ve yaşam kalitesinin düşmesi gibi ruhsal
             yerine getiremediğinde değersiz hissettiğini öne     iyilik hali üzerinde olumsuz sonuçlara yol açtığını ve
             sürmüştür. Yaşamın ilerleyen yıllarında, değerlerinin   fiziksel sağlık problemlerine neden olduğunu ortaya
             ve yeteneklerinin değerlendirilmesini içeren görev-  koymaktadır Sirois, F. M., & Tosti, N. (2012). Van
             lerle karşı karşıya kalan yetişkin, bu erken duyguları-  Eerde, W. (2003).
             nı yeniden yaşama eğiliminde olmaktadır.
                    Maclntyre (1964) ise, iki tipte ebeveyn
             tutumunun çocukta kronik erteleme davranışına yol
             açabileceğini öne sürmüştür.
                    Aşırı izin verici tipte ebeveyne sahip çocuk,
             kendini düzenleme için gerekli otoriteden yoksun
             kalmakta, böylece zamanın baskısını deneyimleye-
             memekte ve sıklıkla gerekli işlerin tamamlanma
             tarihlerini kaçırabilmektedir.
                    Otoriter  ebeveyne sahip çocuklar
             ise,otoriteye yönelik öfke duymaktadır. Bu
             çocuklar, benzer şekilde zamanın üzerlerinde
             kurduğu otoriteye de öfkelenecektir. Sonuç
             olarak bu kişiler, kendileriyle ebeveynleri
             arasındaki erken çocukluk çatışmalarını
             anımsatan herhangi bir görevi yerine getir-
             mekte zorlanacaktır.

                                  RD
                              n
                             e
                                     U
                                iO
                               t
                            k
                     #e
             52
             52      #eğitimkentiORDU
                       ğ
                          im
                         t
                        i
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57