Page 39 - Müslüman_Bilim_Adamları_Atlası-2022 DİKEY
P. 39

El-Fârisî, gökkuşağı teorisini çağdaşı Freiburglu Theodoricus'tan daha iyi açıklamıştır.
          Her ikisi de teorilerini İslâm dünyasındaki üstün optik çalışmalarından elde edilen sonuçlara,
          esas itibarıyla da İbnü'l-Heysem'in çalışmaları üzerine kurmuştur ancak öncelik Fârisî'ye aittir.


                 Gökkuşağı olayının doğru olarak açıklamasını yapan Fârisî, İbn Sînâ'nın bir su
          damlası ile içi su dolu bir cam küre arasında kurduğu benzetmeden hareket ederek ve İbnü'l-
          Heysem'in "yakan küre" deneylerini de dikkate alarak teoriye küresel ortamda, aralarında
          bir veya birkaç yansımanın meydana geldiği iki kırılma açıklamasını dâhil etti. Bu iki kırılma
          arasındaki yansımaları ayrı ayrı tanımlayarak ışın konileri konusu içinde ayrıntılı bir tarzda
          ortaya koydu. Geliştirdiği aletlerle tutulmaları, bulutların ve kuşların hareketlerini inceledi.

                 El-Fârisî, yansıma konusunu da incelemiş ve gözün doğrudan görmede algılamış
          olduğu suretlerin, dolaylı görmede yani bir ayna aracılığıyla görmede algılamış olduğu
          suretlerden farklı olduğunu belirtmiştir.

                 Kemâleddin el-Fârisî, yansıma sonucunda ortaya çıkan görmenin geometrik
          çizimleme yoluyla gösterilebileceğini ve ışığın art arda defalarca yansımaya uğratılabileceğini
          savunmaktadır. Bu sav, özgün olmamakla birlikte, daha sonra gökkuşağının oluşumunun
          açıklanmasında kullanılacaktır.










                                                                                                     KEMÂLÜDDÎN EL-HASEN B.
                                                                                                     ALÎ B. EL-HASEN EL-FÂRİSÎ
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44