Page 31 - Müslüman_Bilim_Adamları_Atlası-2022 DİKEY
P. 31

Selçuklular döneminde yaşadığı bilinmekle birlikte doğum ve ölüm tarihi belli
          değildir. Melikşah döneminde Celâli takvimini düzenlemiştir. Yunan felsefesi ile yakından
          ilgilenmiştir. Cebirde ise üçüncü dereceden birçok denklemi sınıflandırmış ve bunların
          çoğuna çözüm teklif etmiştir.

                 Onun asıl ünü ölümsüz rubailerinden ileri gelir. Hiçbir zaman güncelliğini
          yitirmeyecek şekilde nitelenen düşünceleri rubaileri içinde gizlidir.

                 Varoluşsal sorunlar ve çözümleri üzerine yaklaşımı olan Hayyâm'ın düşünceleri,
          teolojik açıdan kimi olumsuzluklara yol açtığı, felsefi açıdan yeterince derinlik içermediği
          şeklinde eleştirilse de bu eleştiriler yerinde ve tutarlı değildir. Nitekim Hayyâm düşüncesinde
          varoluşsal sorunların taşındığı bir zemin vardır. Bu zemin; ne teolojik verilerden bağımsız, ne
          felsefi derinlikten uzak, ne de bilimsel olandan kopuktur.

















                                                                                                             EBÜ’L-FETH
                                                                                                       GIYÂSÜDDÎN ÖMER B.
                                                                                                        İBRÂHÎM EL-HAYYÂM
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36