Page 31 - Müslüman_Bilim_Adamları_Atlası-2022 DİKEY
P. 31
Selçuklular döneminde yaşadığı bilinmekle birlikte doğum ve ölüm tarihi belli
değildir. Melikşah döneminde Celâli takvimini düzenlemiştir. Yunan felsefesi ile yakından
ilgilenmiştir. Cebirde ise üçüncü dereceden birçok denklemi sınıflandırmış ve bunların
çoğuna çözüm teklif etmiştir.
Onun asıl ünü ölümsüz rubailerinden ileri gelir. Hiçbir zaman güncelliğini
yitirmeyecek şekilde nitelenen düşünceleri rubaileri içinde gizlidir.
Varoluşsal sorunlar ve çözümleri üzerine yaklaşımı olan Hayyâm'ın düşünceleri,
teolojik açıdan kimi olumsuzluklara yol açtığı, felsefi açıdan yeterince derinlik içermediği
şeklinde eleştirilse de bu eleştiriler yerinde ve tutarlı değildir. Nitekim Hayyâm düşüncesinde
varoluşsal sorunların taşındığı bir zemin vardır. Bu zemin; ne teolojik verilerden bağımsız, ne
felsefi derinlikten uzak, ne de bilimsel olandan kopuktur.
EBÜ’L-FETH
GIYÂSÜDDÎN ÖMER B.
İBRÂHÎM EL-HAYYÂM